מרץ 2019
טכנולוגיה חדשנות מיצוב תחרותי
ישנן מס' נקודות ייחוס בדרך למיצוב מנצח בעולם תחרותי - הגדרה ומקסום של ביצועי הארגון, מידת החדשנות הטכנולוגית, כלי הביצוע ומערכות המידע אשר בידי הארגון. כיצד משפיעות נקודות ייחוס אלו על תכנון, יישום צעדים אסטרטגיים וניהול שינויים אסטרטגיים לאורך חיי הארגון?
תחרות עסקית בשוק הגלובלי כוללת בתוכה תחרות כלכלית, טכנולוגית, ארגונית וניהולית תוך בחינת גורמי סביבה, רמת סיכון ורמת אי וודאות. תחרות הטכנולוגית משפיעה ישירות על התחרות הארגונית והניהולית בארגון ומימלא על התוצאות הכלכליות בארגון. יש לבחון את רמת ההשפעה של חדשנות וטכנולוגיה על יישום האסטרטגיה הכוללת של כל ארגון ועל הדרך של הארגון להשיא ערך. יש לבחון את רמת ההשפעה על ההתייעלות הארגונית, השדרה הניהולית ואף על המיצוב שלהן בתחרות העסקית כולה, על קדימותן בשוק על פני אוטוריטות, שחקניות וותיקות, ועל לקיחת העליונות וההובלה בשוק היעד. האם חברות אלו מצליחות בעזרת מיקוד ודיוק אסטרטגי בחדשנות וטכנולוגיה משפרת תהליכים ייעודית לתחום, להשיג את המטרות האסטרטגיות שלהן ביתר קלות ומהו הביטוי לכך בפועל.
יש לבחון את חשיבות ההיבטים של ההון האנושי בארגון ורמת שיתוף הפעולה שלו בהטמעת השינויים הטכנולוגיים הנדרשים למיצוב הארגון בעולם הגלובלי התחרותי וכיצד הם משפיעים על ההחלטות האסטרטגיות הנבנות בארגון כחלק מתהליך אותו יש למצב עקב בצד אגודל עד להשלמת מטרות האסטרטגיה הנבנית. טכנולוגיה וחדשנות בחברה מצריכות התגייסות של ההון האנושי לשם הטמעת תהליכים חכמים ואוטומציה וזאת על מנת לאפשר פיתוח והתייעלות. האם תהליכים אלו יכולים להיות המנוע המרכזי אשר יוביל חברות להצלחה כלכלית?
יש לבחון את תפקידו והשפעתו של הגורם האנושי על הצלחת חברות בתהליכים, בכללם תהליכים טכנולוגיים ותהליכי חדשנות אשר מאפשרים לחברה להמשיך ולהישאר רלוונטית בשוק תחרותי. מערכות מידע בארגונים עוזרות לבנות תהליכים מדידים אשר מיטיבות עם הארגון בשלבים השונים בהתפתחותו ומאפשרות לבנות תהליכים אסטרטגיים ארוכי טווח אשר יישומם מחייב שינויים ארגוניים לרוחב הארגון. ארגון יכול להתפתח עד לנקודה מסוימת ללא מערכות מידע מפותחות, הכנסת טכנולוגיה, חדשנות, מערכות מידע ו- BI, יאפשרו בניית מדדים פיננסיים, תקציב, בקרת תפוקות ואיכויות מוצר או שרות באופן רציף ומבוקר ויאפשרו לו להתפתח ולהשלים את תהליכי האסטרטגיה הנבנית תוך מיקוד ביכולות הליבה של הארגון ומיצובו בעולם תחרותי.
ישנם מס' אתגרים אסטרטגיים, ניהוליים וארגוניים העומדים בבסיס הצורך בחדשנות וטכנולוגיה, חברות רבות נמצאות במקום בו ההתייעלות הופכת איטית בשל חוסר יכולת למדוד תהליכי עבודה ורמת יעילות בנקודות חשובות בתהליך הנבנה, מתגלה מחסור רציף בהסקת מסקנות לתהליכים נבנים אשר לרוב בנויים מאינטואיציות בריאות ונבונות אך שאינן נסמכות על בדיקה מספרית מוחלטת וודאית. על הארגון לעודד מוטיבציה של עובדים בעזרת מדידה ועזרה לצוותים בניהול התהליכים בצורה יעילה. על הארגון לעודד שיתופי פעולה בין צוותים וממשקים שונים תוך סנכרון און ליין למען התייעלות רוחבית בארגון. בדרך זו יוכל הארגון לייצר אכפתיות לתהליך כולו ולא רק לאספקט צר בתהליך ולתרום למעורבות ארגונית ותרבות משתפת.
רוב הארגונים בכל הסקטורים, תעשיה, מסחר וממשלה תלויים בטכנולוגיה ובצורות התקשרות חכמות והדרישה של הלקוחות למידע ושקיפות מתעצמת. הטכנולוגיה יצרה הזדמנויות למוצרים ודרכי שרות חדשים ורבים וצורות רבות של עסקים ומודלים עסקיים חדשים. השינוי הדיגיטאלי חוצה מגזרים ותחומים, בכל התעשייה מתבצע מעבר אסטרטגי על מנת לעמוד בתחרותיות בשוק לרבות צורך לסיפוק שירותים דיגיטליים אשר יאפשרו לעמוד בתחרות בחוויית לקוח, חוויית לקוח דיגיטלית הפכה קריטית להצלחת העסק בארץ ובעולם. השקעה של ארגון ב-IT כרוכה בשינוי אסטרטגי נרחב וחברות רבות מוצאות עצמן עובדות מול מערכות מיושנות בשל הקשיים הכספיים, המורכבות והאתגר הכרוכים במעבר לתוכנות מתקדמות. שימוש במערכות IT יובילו לתועלות אופרטיביות ואסטרטגיות בארגון אך מייצרות אתגרים רבים בדרך: אפיון מדויק של פעילויות ותהליכים בארגון, הקצאת משאבים כספיים, הטמעה, שימור ושיפור.
האם טכנולוגיה וחדשנות יכולות להוביל חברות וארגונים להצלחה אסטרטגית חרף המחירים הנדרשים מהארגון כולו בהטמעת תהליכים מורכבים ארוכי טווח המצריכים השקעה כספית יקרה ורמת סיכון בדרך למיצוב בעולם גלובלי, תחרותי תחת סביבת אי וודאות משתנה ודינמית בעולם העסקי. מהם הסיכויים לשרוד בעולם תחרותי, המשתנה תדיר, בהיעדר אסטרטגיה לטווח ארוך, הלומדת את הסביבה והמתחרים ומשפרת באופן תדיר את הפעילות והתהליכים הניהוליים והארגוניים ומשתנה בעזרת טכנולוגיה וחדשנות על מנת להישאר רלוונטית.
כותבת המאמר אורלי רוח, ייעוץ בכיר RAnlyst Consulting Financial & Strategy