הצהרת נגישות שליחת דואר אלקטרוני סגירת חלון
שינויים מהירים בשוק היעד והדרכים להתמודד לכניסה למאמר לחץ כאן
  • אורלי רוח

    ייעוץ בכיר פיננסיים ואסטרטגיה

    המודל העסקי כגורם משמעותי בהישרדות חברות


  • רוצה לתאם פגישת היכרות ראשונה ללא תשלום?


  • רוצה לדעת עוד על התחום?


המודל העסקי כגורם משמעותי בהישרדות חברות

אפריל 2019 מודלים עסקיים    אסטרטגיה    מיצוב תחרותי  

מודל עסקי בחברות הנו אחד הגורמים המשמעותיים בהישרדותן של חברות. על המודל העסקי בתהליכי הבנייה לקחת בחשבון בין היתר נתונים בזמן אמת על המתחרים ועל תנאי השוק ומהי החשיבות של כל אחד מהם למודל העסקי הנבנה. ישנה חשיבות לרמת המחויבות בבניית האסטרטגיה העסקית , המודלים העסקיים המובילים את החברה ולדינמיקה של פעולות אסטרטגיות בתוך החברה.  בחירת מודל אשר אינו נכון עבור החברה באותה נקודת זמן עשוי להיות מהותי עבורה ולגרור תשלום כבד מאוד מהחברה.
 
כיצד ניתן להימנע ממחירים אשר החברה כבר לא תוכל להתאושש מהם ואשר יובילו לשקיעתה? 
מה בין מודל עסקי יחיד לבין מודל עסקי רב ממדי?
בעידן טכנולוגי המדגיש חדשנות תחרותית ומשתנה במהירות פיתוח מס' מודלים התומכים אחד בשני אך יחד עם זאת עומדים כל אחד בפני עצמו, יוכל להוות מקור חוזק ויציבות עבור חברות הבוחרות בו. חברות המשכילות לפתח מודל עסקי רב ממדי כזה, בעל מס' פרמטרים העומדים בבסיס החברה ואשר מפנות משאבים לפיתוח ויישום פרמטרים אלו, ימצאו עצמן מתמודדות באופן מיטבי עם תנודות השוק ועם תנאי אי הוודאות. מודל עסקי חד ממדי ויחידי בחברה, טוב ככל שיהא, אינו מספיק על מנת לעמוד תחת השפעות התחרות והגלובליזציה. חברות רבות מוצאות עצמן נמחקות בעמידתן מול מודל עסקי יחיד שלא הבשיל דיו ולא עמד באותה נקודת הזמן במבחן השוק והתחרות. מודל עסקי בעל מס' זרועות יוכל לאפשר התפתחות וגידול בכל אחת מזרועות המודל כך שיחדיו הערך לחברה יהא רב יותר, כמו כן בהינתן זרוע אחת אשר אינה מניבה גידול באותה נקודת זמן יוכל הארגון להמשיך להתפתח ולגדול בשאר הזרועות ועדיין לאפשר לזרוע החלשה להתחזק עד לנקודת זמן בה תוכל אף היא לייצר גידול.
 
המודלים העסקיים האפשריים בהתפתחות הארגון
גודל שוק - השוק גדל כתוצאה מגידול בצורך בקרב שוק היעד. חשיבות מוצר או שרות, בעל ערך המוסף על הערך הקיים בשוק, בגידול הצורך בקרב הלקוחות בשוק והגדלת קהל הלקוחות של החברה. חשיפה ומודעות לשרות, יותר לקוחות רוצים את השרות. גידול רכישות בקרב לקוחות קיימים, גידול בכמות הלקוחות.  מודל עסקי נוסף המייצר גידול מקביל למודל המרכזי בחברה הינו פיתוח שירותים נוספים המוצעים ללקוחות הקיימים, פעמים רבות מודל זה של שירותים נוספים המוצעים ללקוחות החברה מקבל משמעות מרכזית לגידול החברה בשוק היעד.

כותבת המאמר אורלי רוח, ייעוץ בכיר RAnlyst Consulting Financial & Strategy
שתפו

בין לקוחותנו